دیدگاه صاحبنظران217- اعلام وضعیت قرمز در شاخص‌‌های مصرف انرژی بخش ساختمان

راهبر مهندسان ساختمان، برنامه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در دوره جدید، مدیریت مصرف انرژی، دودابی نژادامیر دودابی نژاد- معاون آموزش و بهینه سازی سازمان بهره‌وری انرژی (سابا)

در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ایران یک و نیم برابر معیارهای جهانی است و بیشترین میزان پرت انرژی نیز در بخش ساختمانی است. به همین دلیل می‌توان گفت که ایران پتانسیل بالایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارد.

با این‌که تعمیرکاران وسایل انرژی‌بر خانگی می‌توانند در ارائه مشاوره‌های صحیح به مردم نقش مهمی را ایفا کنند، ولی بخش ساختمان حدود یک‌ سوم و بخش‌‌های صنعت و حمل و نقل هر کدام حدود یک چهارم مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و ترتیب مصرف غیر بهینه انرژی در بخش ‌های مختلف کشور نیز به همین ترتیب است.

عمده مصرف انرژی کشور و همچنین بدترین شاخص ‌های مصرف انرژی مربوط به بخش ساختمان است.به علت تعرفه اندک حامل‌ های انرژی، استاندارد نبودن ساخت و ساز و عدم نظارت کافی توسط مراجع ذی‌ربط شاخص مصرف انرژی ساختمان کشور چند برابر متوسط جهانی بوده و به همین ترتیب بیشترین پتانسیل و اولویت صرفه‌ جویی مصرف انرژی مربوط به این بخش است.

گذشته از مشکل نرخ انرژی در کشور، صنعت ساختمان از جمله بخش‌هایی است که در بهره‌وری انرژی با مشکل کارگزار- کارفرما مواجه می‌شود، به گونه‌ای که سازنده یا مالک ساختمان لزوماً استفاده کننده از آن و پرداخت کننده هزینه انرژی نیست و ترجیح می‌دهد تا حد امکان هزینه ساخت و ساز را کاهش دهد، حتی اگر منجر به افزایش مصرف و بهای انرژی در طول دوره عمر ساختمان شود و در این شرایط قانون گذاری، تدوین استاندارد و نظارت بر حسن اجرای آن اهمیت می‌یابد، فصل پنجم قانون اصلاح الگوی مصرف که در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است به بخش ساختمان اختصاص پیدا کرده و بر اساس ماده 18 قانون وزارت راه و شهرسازی موظف شده است ظرف یک سال آیین نامه ‌های صرفه جویی انرژی در ساختمان را به تصویب هیات محترم وزیران برساند.

بر اساس ماده 23 همین قانون شهرداری‌‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده 34 قانون نظام مهندسی مسئولیت اجرای این فصل از قانون را برعهده دارند، اما با گذشت بیش از پنج سال از تصویب قانون هنوز آیین نامه اجرایی مذکور تصویب نشده و متاسفانه نظارت کافی بر حسن اجرای این قانون و حتی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که سال‌هاست مصوب و ابلاغ شده است وجود ندارد.

چندی پیش سه برنامه، استقرار مدیریت انرژی در ساختمان، ایجاد دفاتر خدمات انرژی و تدوین شد که برنامه ایجاد دفاتر خدمات انرژی تقدیم هئیت دولت شده است.

در تعریف مدیریت انرژی باید گفت: این سیستم ساختاری است که در یک سازمان استقرار می‌یابد و با طرح ریزی، پایش و اصلاح برنامه‌های انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت می‌کند.

استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمان‌های بزرگ، نیازمند ایجاد شبکه ای از کارشناسان، مسئولان و مدیران انرژی در همه ساختمان‌ها و سازمان های مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.

سامانه مدیریت انرژی ساختمان‌های اداری سیستمی مدیریتی‌ است که مناسب‌تر است بر مبنای یک زیرساخت نرم افزاری جامع ساخته شود. در این سیستم باید ارتباط کامل بین مسئولان انرژی ساختمان ها، مدیران انرژی سازمان ها و کمیته های عالی انرژی در هر سازمان برقرار باشد.

پس از ایجاد یک سیستم مدیریتی استاندارد با دسترسی های مختلف، وظیفه دیگر سامانه مورد نظر، ارائه گزارش های فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و در نهایت ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.

سامانه BMS نیز زیرسیستم های مختلفی همانند سیستم های مدیریت روشنایی، سیستم مدیریت و کنترل تردد و دسترسی، سیستم مدیریت و هوشمندسازی موتورخانه ها و را شامل می شود و نمی توان وزارتخانه یا سازمان خاصی را به عنوان متولی آن معرفی کرد. که از جمله مزایای آن می توان به تطابق، سازگاری و عدم وابستگی به فروشنده، توسعه پذیری و جهت دهی به موسسه ها و شرکت ها برای بومی سازی و توسعه این فناوری ها اشاره کرد.ارائه کالاها و خدمات استاندارد به مردم نیز از وظایف خدمات دفاتر انرژی است .

با اجرای استانداردها و نصب برچسب انرژی ساختمان می‌توان تا حد بسیار زیادی میزان مصرف انرژی را در ساختمان‌ها کاهش داد. با اجرایی شدن برچسب انرژی در ساختمان‌های مختلف به تدریج این برچسب به عنوان یکی از اسناد مهم خانه برای خریدار و فروشنده شناخته خواهد شد. در واقع در آینده ساختمانی که برچسب نداشته باشد، خرید و فروش نخواهد شد.

ضمن ابزار تاسف از غیر عملیاتی شدن برچسب انرژی باید گفت: برچسب انرژی متولی ندارد اما همه احساس تولی‌گری در این مورد را دارند و متاسفانه در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان جایی برای این مورد در نظر گرفته نشده است .

ساختمانهای دولتی در حال حاضر شروع به بهینه سازی مصرف انرژی کردند و در مراحل بعد دانشگاه ها، مدارس و دیگر بخش ها جز اولویت ها هستند.

بهینه سازی مصرف انرژی یک مسئله ملی و حیاتی است و نیازمند اجرای آیین نامه های تصویب شده، اجرای مشوق و آگاهی دهی است.

منبع: صما

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط:

دیدگاه صاحبنظران269- بحران مدیریت بحران، تا کی!؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی- نماینده مجلس شورای اسلامی ایران هزینه‌ای که کشور برای پدافندغیرعامل پرداخته، پس در کجا باید به درد بخورد؟ ما آماده‌ی بحر

دیدگاه صاحبنظران268- تکمیل زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی

برای نخستین بار در کشور زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی با تشکیل «کمیته استاندارد» در استان تهران تکمیل شد. در نشست فصلی مورخ 24/08/96 کمی

دیدگاه صاحبنظران267- دو مرحله ای شدن جواز ساخت و ساز؛ از رویا تا واقعیت!

کارشناسان نظر می­دهند... طرحی که به نام «مجریان ذیصلاح» کلید خورد ولی به کام «منافع شهرداری» به اجرا درآمد! سیستم فنی سامانه‌ی شهرسازی در شهرداری ته

دیدگاه صاحبنظران266- اصلاحات واقعی در ساختار اداری حاکم بر صنعت ساخت و ساز

مهندس مهدی برزگر- مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان توازنی فی مابین منفعت حرفه ای و منافع عامه مردم(سرمایه گذار و مصرف کننده نهایی) &n

دیدگاه صاحبنظران265- نحوه آموزش مهندسان دچار بحران است!

طاهره نصر- عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تدوین مقررات جدید برای فن آوری‌های نوین یک ضرور

دیدگاه صاحبنظران264- ضرورت تقویت ارتباطات در سازمان های نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم- عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در صنف ساختمان 198 انجمن و سندیکا وجود دارد و یکی از دلایل عدم موفقیت سازمانهای نظام

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #feduc9 #eef11045 #140114115157