دیدگاه صاحبنظران252- چالشهای جدی آموزش مهندسی در ایران

ds252رضا فرجی دانا- وزیر سابق علومتحقیقات و فناوری و رئیس هیئت مدیره انجمن آموزش مهندسی ایران

چرخ آموزش مهندسی خوب می چرخد اما بدون درگیر شدن در چرخ دنده سایر ذی نفعان!

مهمترین چالش امروز آموزش عالی از جمله آموزش مهندسی، عدول از کیفیت و پرداختن به کمیت است. تعداد مراکز آموزش عالی دولتی در 70 سال ابتدایی آموزش عالی کشور، یعنی از سال 1313 تا 1383، فقط 65 دانشگاه بوده است که برخی از آنها به اسم دانشگاه نیز در ابتدا تاسیس نشده اند. در مقابل، در عرض 8 سال 50 دانشگاه به آنها اضافه می شود، لذا می توان دید که کیفیت چگونه در عرصه فعالیت های ما ذبح شده است!

آمار تکان دهنده دیگر آمار دانشجویان دکتری است. در سال 84 این آمار 12000 دانشجو بود اما در سال گذشته تنها آمار رسمی یکی از دانشگاه های فراگیر، 12000 دانشجوی دکتری بود که این دانشگاه امسال، 5000 رشته محل را در آموزش دکتری خود محل مناقشه می داند؛ و اگر مواردی که محل مناقشه نبوده است با آن جمع شود، دیده می شود که آموزش عالی به شدت در کمیت غرق شده است. برای تحقق شعار محوری گذار از کمیت به کیفیت، اراده جمعی و وفاق ملی لازم است و چالش های زیادی بر سر راه تحقق این شعار از جمله خواسته های فردی تا خواسته های تشکیلات، گروه ها، دانشکده ها و دانشگاه ها وجود دارد.

در خصوص چالش های آموزش مهندسی، با توجه به تعریف مهندسی که استفاده از شناخت علوم پایه و مکانیزم های جهان هستی برای به خدمت گرفتن منابع طبیعت به شکل بهینه برای برآوردن رفاه انسان ها است، بسیاری از چالش ها مشخص می شود. استفاده بهینه از منابع طبیعت به معنای حداقل کردن هزینه و افزایش بهره وری نیروی کار است و محیط زیست در آن مغفول مانده است. لازم است در آموزش مهندسی و فعالیت های مهندسی به محیط زیست اهمیت داده شود. ایران به دلیل کمبود منابع طبیعی، بخصوص آب با چالش های بیشتری نسبت به بسیاری از کشورها مواجه است. بنابراین انجمن آموزش مهندسی، در سال جاری اهتمام ویژه ای به مسئله محیط زیست و اینکه چگونه درحوزه های مختلف باید محیط زیست به عنوان یکی از محورهای آموزش مهندسی مورد توجه قرارگیرد، داشته است. الزامات جهانی مانند معاهده پاریس که در کد محیط زیست ایجاد شده است نیز باید مورد توجه قرارگیرد.

چالش دیگر آموزش مهندسی کشور این است که چرخ آموزش مهندسی خوب می چرخد اما بدون درگیر شدن در چرخ دنده سایر ذی نفعان! برای رفع این کاستی لازم است تا ارتباط موثری بین آموزش دهندگان، آموزش گیرندگان، سفارش دهندگان (صنعت) و برنامه ریزان (دولت) ایجاد شود.

مورد دیگر بحث ترکیب و تعداد تربیت شدگان در دانشگاه ها است که قابل قبول نیست و افرادی که مشخصاً بتوانند حوزه مهارتی را در صنعت پوشش دهند، به میزان کافی وجود ندارند. ترکیب هرم انسانی در پزشکی متناسب نیازهای جامعه پزشکی است اما مهندسی به این مقوله نپرداخته است و باید برای تربیت مهندسین ماهر یا تکنسین ها، بازبینی جدی شود.

نکته آخر این است که متأسفانه به مقوله مدیریت نگهداری منابع و سرمایه های موجود خیلی توجه نمی شود و عمدتاً به مهندسان، طراحی و ایجاد سازه های جدید یاد داده می شود و در نگهداری آن چیزی که موجود است، ضعیف عمل می شود.

منبع

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط:

دیدگاه صاحبنظران269- بحران مدیریت بحران، تا کی!؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی- نماینده مجلس شورای اسلامی ایران هزینه‌ای که کشور برای پدافندغیرعامل پرداخته، پس در کجا باید به درد بخورد؟ ما آماده‌ی بحر

دیدگاه صاحبنظران268- تکمیل زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی

برای نخستین بار در کشور زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی با تشکیل «کمیته استاندارد» در استان تهران تکمیل شد. در نشست فصلی مورخ 24/08/96 کمی

دیدگاه صاحبنظران267- دو مرحله ای شدن جواز ساخت و ساز؛ از رویا تا واقعیت!

کارشناسان نظر می­دهند... طرحی که به نام «مجریان ذیصلاح» کلید خورد ولی به کام «منافع شهرداری» به اجرا درآمد! سیستم فنی سامانه‌ی شهرسازی در شهرداری ته

دیدگاه صاحبنظران266- اصلاحات واقعی در ساختار اداری حاکم بر صنعت ساخت و ساز

مهندس مهدی برزگر- مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان توازنی فی مابین منفعت حرفه ای و منافع عامه مردم(سرمایه گذار و مصرف کننده نهایی) &n

دیدگاه صاحبنظران265- نحوه آموزش مهندسان دچار بحران است!

طاهره نصر- عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تدوین مقررات جدید برای فن آوری‌های نوین یک ضرور

دیدگاه صاحبنظران264- ضرورت تقویت ارتباطات در سازمان های نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم- عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در صنف ساختمان 198 انجمن و سندیکا وجود دارد و یکی از دلایل عدم موفقیت سازمانهای نظام

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #feduc9 #eef11045 #140114115157