دیدگاه صاحبنظران255- مهندسان عمران حرفه‌ای‌تر از معماران عمل می‌کنند!

ds255محمدمهدی محمودی - کارشناس معماری و مدرس دانشگاه تهران

آموزش علوم روز وظیفه دانشگاه هاست که هم اکنون بدلیل این خلاء توسط نظام مهندسی ها جبران می شود!

در حال حاضر، نقش معماران بیشتر از آنکه مثبت باشد منفی است!

معماران بعد از فارغ‌التحصیلی، به فعالیت در دفاتر مشاورین، مجری گری، برنامه‌ریزی، مدیریت و تدریس در رشته خود می‌ پردازند و در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت‌وساز ایفای نقش می‌کنند، اما آنچه نقش آنها را منفی می‌کند، تاحدودی به موضوع آموزش برمی‌گردد.

ارتباط آموزش‌های انجام شده در دانشگاه‌ها با واقعیت‌های جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی، محیط‌زیستی، بهداشت و پایداری تا حدود زیادی فاصله دارد یعنی اساتیدی که در دانشگاه‌ها در رشته معماری تدریس می‌کنند، فقط معمار هستند که حتی بعضی از آنها هم معماران خوبی نیستند و نیاموخته‌اند که چگونه بیاموزند.

بنابراین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وقتی وارد جامعه می‌شوند، ارتباط، دانش و بینش بسیار کمی از اقتصاد جامعه و فرهنگ مردم دارند و درنتیجه بناهایی که می‌سازند مورد قبول جامعه نیست. نقش منفی آنها هم به این دلیل است که نمی‌توانند به مردم، جامعه و شهروندان کمک کنند و بیاموزند که چه نوع بنایی خوب، مفید و باارزش و از نظر اقتصادی درست است و به همین دلیل آموزش مناسبی به جامعه نمی‌دهند.

امروزه اطلاعات کل دنیا در حوزه صنعت ساختمان در یک لحظه به دست ما می‌رسد. بنابراین مصالح جدید وارد ایران و یا در کشور تولید می‌شود. ولی معماران نحوه استفاده از مصالح جدید را نمی‌دانند و آگاه نیستند که نه در زمان اجرا، بلکه باید در زمان طراحی استفاده کنند.

یعنی یک معمار باید از ابتدا بداند که چه نوع مصالحی را باید در چه بنایی طراحی کند. در صورتی که ما اکثرا می‌بینیم طراحی به صورت سنتی و کلیشه‌ای قدیمی انجام می‌شود و در موقع اجرا این موضوع را مطرح می‌کنند که حالا باید از چه نوع مصالحی استفاده کنیم که این کاملا غلط است.

در مرحله اجرا هم مصالح زیادی در ایران تولید و یا از خارج وارد ایران می‌شود که متاسفانه با نحوه اجرای آنها هم به‌طور اصولی آشنا نیستیم، بنابراین از توان مصالح جدید به‌درستی نمی‌توانیم استفاده کنیم و به همین دلیل بناهایی که می‌سازیم زود فرسوده می‌شوند و از شکل ‌و ظاهر می‌افتند.

در دانشگاه‌ها باید در مورد مصالح جدید و توان و ظرفیت و نحوه استفاده از آن مصالح، آموزش‌هایی ارائه و تدریس شود که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

امروز می‌بینیم که حتی پیمانکاران قوی‌تر از معماران و مشاوران قوی‌تر از دانشگاهیان عمل می‌کنند. در صورتی که در همه جای دنیا برعکس است. دانشگاه باید پیشقدم باشد و مصالح جدید، سبک جدید، تکنولوژی جدید را تایید کند و بقیه مشاوران و پیمانکاران از آن استفاده کنند، در حالی که در ایران این مسئله کاملا معکوس است.

امروزه اگرچه خروجی دانشگاه‌های ما از نظر کمّی در رشته معماری بسیار زیاد است، ولی درنهایت تعداد معمارانی که برای حضور در عرصه ساخت‌وساز باقی می‌مانند تا در کنار انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران قرار بگیرند، بسیار کم است و دانش لازم را ندارند.

امروزه در ساخت‌وسازها مهندسان عمران قویتر و حرفه‌ای‌تر از معماران عمل می‌کنند و این معضل به ضعف آموزش برمی‌گردد. یعنی همان‌طور که در رشته عمران، تحولات همزمان با دانش روز انجام می‌شود و تکنولوژی‌های جدید در رشته عمران، برق و مکانیک وارد دانشگاه شده و اساتید آموزش‌دیده‌ سبک‌ها و مصالح جدید و تکنولوژی‌های نوین را آموزش می‌دهند، باید این اعتقاد در دانشگاه‌های معماری هم ایجاد شود که البته شاهدیم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

خوشبختانه نظام مهندسی قدم‌های مثبتی را برداشته و دوره‌هایی را برگزار می‌کند که این دوره‌ها می‌بایست در دانشگاه‌ها برپا شود، ولی این سازمان سعی می‌کند تا این خلاء را در حد خود پر کند و ساخت و سازها را از نظر نوع ساخت و از نظر حضور مهندسین ضابطه‌مند کند تا فقط برگه‌فروشی مطرح نباشد، بلکه مهندسین، معماران و مهندسان عمران حتما به وظیفه خود عمل کنند.

منبع

دیدگاه‌ها  

0 #1 حسن فراهانی 1396-02-19 09:18
با سلام
ایجاد این طرز تفکر از جهتی درست است بخاطر اینک تخصصها در جایگاه خود مورد استفاده قرار نمی گیرند و تعریف درست آنها یا فراموش شده و یا تصورات واهی نسبت به آنها شکل گرفته است.
در نظام مهندسی 7 گرایش اصلی برای ساخت و ساز شهری مدنظر قرار گرفته است و هرکدام از این تخصص ها به فعالیتهای حداقلی خود مشغول می باشند ولی این اقدام تکامل خود را به درستی نیافته و با آگاهی اینکه تمام این تخصصها در امر ساخت و ساز مورد نیاز هستند به جهت عدم آگاهی و رعایت ملاحظات مالی توسط مدیران ارشد مورد حمایت قرار نگرفته و اقدامات و حضور اصلی گرایشها در این مسیر عقیم مانده و تخصصهای دیگر به صورت غیر مستقیم به این تخصصها ورود کرده اند.
این اقدامات برای آن تخصصها دارای تبعات بوده و خواسته و یا ناخواسته دامن گیر کارشناسان امر خواهد بود، در بحث سازه و یا معماری عدم حمایت دستگاههای مرتبط در زمان مقتضی در بی ضابطه بودن و یا قانون گریزی سازندگان در تهیه نقشه های اجرای جدا از نقشه های مصوب باعث تغییرات اساسی در روند ساخت و ساز است.
لذا این اقدامات ناخوشایند سازندگان و عدم حمایت مناسب دستگاهی باعث بروز بی کفایتی کارشناسان خواهد بود. به هر حال هر تخصص با توجه به شرح وظایف مشخص بسیار اثرگذار خواهد بود.
با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط:

دیدگاه صاحبنظران269- بحران مدیریت بحران، تا کی!؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی- نماینده مجلس شورای اسلامی ایران هزینه‌ای که کشور برای پدافندغیرعامل پرداخته، پس در کجا باید به درد بخورد؟ ما آماده‌ی بحر

دیدگاه صاحبنظران268- تکمیل زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی

برای نخستین بار در کشور زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی با تشکیل «کمیته استاندارد» در استان تهران تکمیل شد. در نشست فصلی مورخ 24/08/96 کمی

دیدگاه صاحبنظران267- دو مرحله ای شدن جواز ساخت و ساز؛ از رویا تا واقعیت!

کارشناسان نظر می­دهند... طرحی که به نام «مجریان ذیصلاح» کلید خورد ولی به کام «منافع شهرداری» به اجرا درآمد! سیستم فنی سامانه‌ی شهرسازی در شهرداری ته

دیدگاه صاحبنظران266- اصلاحات واقعی در ساختار اداری حاکم بر صنعت ساخت و ساز

مهندس مهدی برزگر- مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان توازنی فی مابین منفعت حرفه ای و منافع عامه مردم(سرمایه گذار و مصرف کننده نهایی) &n

دیدگاه صاحبنظران265- نحوه آموزش مهندسان دچار بحران است!

طاهره نصر- عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تدوین مقررات جدید برای فن آوری‌های نوین یک ضرور

دیدگاه صاحبنظران264- ضرورت تقویت ارتباطات در سازمان های نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم- عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در صنف ساختمان 198 انجمن و سندیکا وجود دارد و یکی از دلایل عدم موفقیت سازمانهای نظام

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #feduc9 #eef11045 #140114115157