دیدگاه صاحبنظران269- بحران مدیریت بحران، تا کی!؟

ds269غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی- نماینده مجلس شورای اسلامی ایران

هزینه‌ای که کشور برای پدافندغیرعامل پرداخته، پس در کجا باید به درد بخورد؟ ما آماده‌ی بحران نیستیم و تنها تصور می‌کنیم این آمادگی را داریم. آیا اگر طی روزهای آینده مناطق دیگری دچار بحران شوند، مراکزی همچون هلال‌احمر می‌توانند دوباره سرویس‌دهی کنند؟ یا دوباره باید از کلاه‌سبزهای ارتش کمک بخواهیم؟

وقوع یک زلزله بیش از ۷ ریشتری در غرب کشور منجر به آوار شدن سقف بسیاری از خانه ها بر سر اهالی اش شد. اما سنگینی این آوار بر روح و روان سایر مردم از نقاط دیگر کشور هم احساس می شد. هرکسی به اندازه وسع خود دست به کار شد تا بحران پیش آمده را سریعا حل کند. با این حال در روزهای اول بعد از وقوع زلزله اخبار و گزارشهایی که از مناطق به دست می آمد نشان می داد که مدیریت بحران خیلی راضی کننده نیست. البته گروه های مردمی در این میان تنها به عنوان کمک رسان حاضر بودند و وظیفه اصلی مدیریت بحران بر عهده سازمان های مسئول قرار داشت. ضعف آواربرداری، کمبود امکانات و عادلانه نبودن توزیع امکانات بخشی از نارضایتی ها را شامل می شد.

این ضعف ها در حالی بوده که ایران به عنوان یک کشور زلزله خیز، نمونه های وسیع دیگر همچون زلزله رودبار و بم را تجربه کرده است. پیش از آن ها نیز تجربه هشت سال جنگ می بایست تجربه ای از مدیریت بحران در حوادث این چنینی به دست می داد. با این حال سال گذشته در فروپاشی ساختمان پلاسکوی تهران که نمونه بسیار کوچکتری از زلزله غرب کشور است، بحرانی در مدیریت بحران لمس می شد. اما به راستی چرا؟

یکی از علت های وجود بحران در مدیریت بحران را مشکلات مدیریتی است. سازمان هایی که با بحران هایی مثل زلزله دست به گریبانند، محل خوبی برای آموزش نیستند. باید در راس این سازمان ها و نهادها افراد با تجربه ای قرار بگیرند که بتوانند پاسخ گو باشند.

بخش دیگری از مشکلات به برنامه ریزی ها برمی گردد. در طی چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی اخباری در ارتباط با سرقت لوازم امدادرسانی می دیدیم. اما واقعیت این است که سرقتی اتفاق نیفتاده است. بلکه زلزله زدگان روستاهایی احساس می کردند شهرها بیشتر در معرض توجه امدادرسان ها قرار دارند، نزدیک اتوبان ها می رفتند تا بتوانند برای خود آذوقه تهیه کنند. یا نمونه دیگری از ضعف برنامه ریزی ها در توزیع چادرها بود. در امدادرسانی خود مردم پیشنهاد می دادند چادرها شبها توزیع شود چرا که در مقابل روزها همه متقاضی چادر هستند و در مقابل نیازمندان واقعی شبها مشخص می شوند.

در نظام توزیع امکانات امدادی یک نوع بی اعتمادی از سوی مردم دیده می شد. حتی مردمی هم که می خواستند به زلزله زدگان کمک کنند مایل بودند خودشان کمک هایشان را برسانند چرا که به دولت اعتماد ندارند. این چیز خوبی نیست چون عدالت توزیع در آن دیده نمی شود.

متاسفانه بعد از گذشت سالها و شاهد بودن مسائلی مثل جنگ، زلزله، سیل و طوفان، هنوز نتوانسته ایم مکانیزم توزیع خدمات را در وقوع حوادث غیرمترقبه تنظیم کنیم. در چنین وضعیتی چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم مردمی که دچار بحران شده اند تصور کنند حقی از آنها ضایع نمی شود؟ در حالی که این دسته از مردم نباید به گروه های امدادی مراجعه کنند، بلکه این گروههای امدادی هستند که باید به آنها مراجعه کنند.

هزینه ای که کشور برای پدافند غیرعامل پرداخته پس در کجا باید به درد بخورد؟ ما آماده بحران نیستیم و تنها تصور می کنیم این آمادگی را داریم. آیا اگر طی روزهای آینده مناطق دیگری دچار بحران های شوند، مراکزی مثل هلال احمر می توانند دوباره سرویس دهی کنند یا اینکه دوباره باید از کلاه سبزهای ارتش استفاده کرد؟

متاسفانه ما در جمهوری اسلامی برای حوادث این چنینی جامعه را آموزش نداده ایم. در رژیم گذشته درسی به نام پیشاهنگ در مدارس تدریس می شد که این درس بعد از انقلاب به دلایلی حذف شد. در این درس زندگی اجتماعی، کمک به هم نوع و هر آنچه که بعدها در اجتماع به کار می آمد تدریس می شد. همچنین دانش آموزان را به اردوهای سختی می بردند تا برای حوادث احتمالی آینده آمادگی هایی را داشته باشند.

منبع

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه صاحبنظران268- تکمیل زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی

برای نخستین بار در کشور زنجیره بهبود و ارتقاء کیفیت مصالح ساختمانی با تشکیل «کمیته استاندارد» در استان تهران تکمیل شد. در نشست فصلی مورخ 24/08/96 کمی

دیدگاه صاحبنظران267- دو مرحله ای شدن جواز ساخت و ساز؛ از رویا تا واقعیت!

کارشناسان نظر می­دهند... طرحی که به نام «مجریان ذیصلاح» کلید خورد ولی به کام «منافع شهرداری» به اجرا درآمد! سیستم فنی سامانه‌ی شهرسازی در شهرداری ته

دیدگاه صاحبنظران266- اصلاحات واقعی در ساختار اداری حاکم بر صنعت ساخت و ساز

مهندس مهدی برزگر- مدرس دانشگاه و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان توازنی فی مابین منفعت حرفه ای و منافع عامه مردم(سرمایه گذار و مصرف کننده نهایی) &n

دیدگاه صاحبنظران265- نحوه آموزش مهندسان دچار بحران است!

طاهره نصر- عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تدوین مقررات جدید برای فن آوری‌های نوین یک ضرور

دیدگاه صاحبنظران264- ضرورت تقویت ارتباطات در سازمان های نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم- عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در صنف ساختمان 198 انجمن و سندیکا وجود دارد و یکی از دلایل عدم موفقیت سازمانهای نظام

دیدگاه صاحبنظران263- منتقدان سازمان های نظام مهندسی ساختمان هیچگاه مستند صحبت نکردند.!

فرج‌الله رجبی- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جهل نسبت به قوانین و مقررات بخشی از دلایل حوادث ساختمانی است. بر اساس قانون، در اجرا، طراحی، محاس

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #feduc9 #eef11045 #140114115157